W dzisiejszym artykule chciałbym odpowiedzieć na pytania, które często pojawiają się w rozmowach o akordeonach: czy instrument o niewielkich gabarytach może brzmieć dobrze? Czy mały akordeon może być głośny? Czy Scandalli 72 lub 96 basowe utrzymują jakość porównywalną z dużymi instrumentami 120 basowymi?

Liczę, że w paru zdaniach będę w stanie satysfakcjonująco dla Państwa odpowiedzieć na te zagadnienia.

Bardzo lubię ten temat. Dotyka on bardzo ważnych aspektów przy wyborze instrumentu. Każdego roku obserwuję, że klienci, spotykający się ze mną w sprawie zakupu akordeonu swoich marzeń, mają coraz większą świadomość swoich własnych oczekiwań. Dotyczy to nie tylko profesjonalnych muzyków, ale także amatorów, którzy nie planują koncertować na dużych scenach, a samą grę na akordeonie traktują jako hobby, odskocznię od problemów dnia codziennego, sposób na relaks, ćwiczenie umysłu, urozmaicenie imprez rodzinnych.

MadeInItaly2

Często zakup akordeonu klasy Scandalli stanowi dla nich duże przeżycie. Chcą instrumentu z najwyższej półki, który nie tylko będzie spełniał oczekiwania dotyczące brzmienia, ale także żeby, poprzez użyte materiały i tradycyjne technologie ręcznej budowy, posłużył do końca życia, przez dziesięciolecia ciesząc swoim dźwiękiem.

Podczas tych rozmów i ustalania najmniejszych detali odnośnie wyglądu, specyfikacji, personalizacji akordeonu, często pada pytanie o małe instrumenty.

Okazuje się, że nie każdy potrzebuje pełnych skali akordeonu w prawej i lewej ręce, a właśnie gabaryty i waga mają zasadnicze znaczenie. To z powodu zamiłowania do gry na stojąco, a to z powodu problemów z kręgosłupem, a to z powodu wzrostu, lub zwyczajnie ze względu na wygodę i swobodę, którą daje gra na niewielkim instrumencie.

Scandalli przygotowało doskonałą ofertę dla klientów z takimi wymaganiami czy oczekiwaniami. Na myśl automatycznie nasuwają się modele prostopłytowe Polifonico IX, Air Junior (lub guzikowy: Cromo), Air I, na temat których pisałem już w artykułach Scandalli Air Junior – mały rozmiar, potężne brzmienie, jak i Scandalli Polifonico IX. 

W ofercie jednak, znajdują się też arcyciekawe modele kanałowe Air II, Air III T (lub guzikowy: Air III T Cromo) i Air III (lub guzikowy: Air III Cromo).

Scandalli Air Junior (lub guzikowy Air Junior Cromo), to najmniejszy i najtańszy akordeon z basami standardowymi w ofercie Scandalli.

Posiada 34 dźwięki w prawej ręce i 72 basy (96 w wersji guzikowej). Wyróżnikiem jest niska waga (zaledwie 8,2 kg), pomimo tego, że (i tu uwaga:) jest to model 4 chórowy! Zawsze dużą radość mi sprawia, jak ktoś pierwszy raz zetknie się z tymi instrumentami i zostaje porażony mocnym, pełnym brzmieniem tego modelu.

Modele Polifonico IX i Air I są jakościowo ze sobą bardzo spokrewnione. Posiadają tyle samo dźwięków w prawej (37) i lewej (96b) ręce. Są instrumentami zgrabnymi, lekkimi, poręcznymi, z delikatną różnicą w brzmieniu i wyglądzie.

Co wyróżnia te instrumenty, to fakt, że są to akordeony z 4 chórami w prawej i 5 chórami w lewej stronie. Dzięki temu mamy pełną swobodę w wyborze stroju, tj. akordeony mogą być w wysokiej oktawie (piccolo, ze strojem prostym lub tremolo na ósemkach) lub tremolo (musette – niemieckie lub francuskie). Dzięki temu rozwiązaniu akordeony Scandalli nie mają ograniczeń związanych z brakiem jednego chóru, jak w przypadku instrumentów 3 chórowych dostępnych na rynku.

Dla osób z jeszcze większymi oczekiwaniami dotyczącymi jakości brzmienia i nieco mniejszymi ograniczeniami dotyczącymi budżetu, który chcą przeznaczyć na zakup instrumentów, Scandalli przygotowało prawdziwą gratkę: modele Air II, Air III T (Air III T Cromo) i Air III (Air III Cromo).

Są to niewielkich rozmiarów modele KANAŁOWE (cassotto).

Model Air II jest zbudowany na bazie korpusu akordeonu 72 basowego, ale fabryce udało się zastosować w nim mechanikę 96 basową. Czyli mamy niezwykle kompaktowych gabarytów akordeon kanałowy, którego wysokość to zaledwie 38,5cm i waga 8,9kg!

Modele Air III natomiast to oparte na korpusach akordeonów 96 basowych 120stki. Tak, jak w modelu Air II, udało się zastosować większą mechanikę, tym razem 120 basową, dla 37 klawiszy, wysokości zaledwie 42,5cm, z wagą na poziomie 9,9kg! Mamy zatem akordeon 120 basowy, wielkości 96 basowego, do tego kanałowy!

I tutaj mam dla Państwa, którzy przeżywają te same dylematy, doskonałą wiadomość! Otóż WARTO rozważyć zakup tego typu akordeonów. Jeżeli rzeczywiście skala instrumentu ma dla Państwa drugorzędne znaczenie, można nawet powiedzieć, że są pewne zalety. Najważniejsze z nich, to:

  • doskonała wygoda grania i bezpieczeństwo dla kręgosłupa (gabaryty, waga)
  • zaskakująca moc: upraszczając, czym mniejsza objętość powietrza wewnątrz instrumentu, tym większa kompresja na głosy, przy użyciu tej samej siły. Powoduje to, że nawet akordeony z teoretycznie słabszymi głosami, brzmią naprawdę dobrze i mocno
  • w przypadku Scandalli- brak ograniczeń wynikających z zastosowania 3 chórów. WSZYSTKIE modele Scandalli z basami standardowymi, poczynając nawet od najmniejszych modeli 72 basowych JUNIOR, to instrumenty 4  i 5 chórowe!
  • Scandalli oferuje także modele KANAŁOWE (cassotto) w rozmiarze NAWET 72 basowego akordeonu (38,5cm wysokości, 8,9kg!).
  • Możliwość wyboru instrumentu z odpowiednim rozmiarem klawiatury (19,5mm dla modelu Polifonico i 19mm, wprost z akordeonów koncertowych, we wszystkich modelach serii Air)

Co więcej: fabryka Scandalli to manufaktura, która całkowicie zrezygnowała z modeli „budżetowych”. Ilość zamówień na akordeony najwyższej klasy jest tak duża, że nie ma potrzeby „wypełniać” sił przerobowych akordeonami, które nie spełniałyby najwyższych standardów produkcji, czy użytych materiałów. Dzięki temu już od najmniejszych instrumentów mamy do czynienia z produktami o najwyższej jakości, z drewnianymi korpusami, drewnianymi głośnicami, o metalowych mechanikach i galeryjkach. Użycie plastiku jest zredukowane do minimum (przełączniki registrów- choć sam mechanizm jest metalowy, stopki i tego typu detale). Gwarantuję, że nawet po otwarciu futerału z modelem Air Junior lub Polifonico IX, na Państwa twarzy zagości uśmiech zadowolenia na sam widok tego małego cuda!

Mam nadzieję, że choć w części udało mi się odpowiedzieć na Państwa pytania.

Postarałem się podlinkować wszystkie produkty tak, żeby w przypadku chęci sprawdzenia brzmienia, mogli Państwo kliknąć w nazwy akordeonów pojawiające się w artykule. To spowoduje przekierowanie Państwa na stronę danego produktu, gdzie można obejrzeć zdjęcia, zapoznać się z parametrami, a poniżej zdjęć, klikając zakładkę „posłuchaj”, sprawdzić sobie brzmienie i w wersji piccolo (wysoka oktawa) i musette (tremolo).

Po prawej zamieszczam dla Państwa zdjęcie ze zwycięzcą I Ogólnopolskiego Konkursu Akordeonowego Scandalli Polska – Michałem Stochlem, gdzie Grand Prix konkursu był akordeon Scandalli Air Junior C Gold Special 🙂

Zapraszam do śledzenia naszej strony WWW, polubienia naszego profilu na Facebooku  i zasubskrybowania kanału na Youtube! 🙂

(autor: Zygmunt Czupryn)

Poniżej zamieszam kilka ciekawych nagrań, na których posłuchacie Państwo omawiane modele Scandalli 🙂